Revisor – Vad är en revisor och vad gör hen för ditt företag?

Många tror att en revisor är samma sak som en redovisningskonsult, men det stämmer inte helt. Medan redovisningskonsulten ansvarar för att föra redovisningen åt företaget, är revisorns främsta uppgift att granska och verifiera företagets redovisning. Revisionen syftar till att säkerställa att den information om företagets ekonomiska förhållanden som presenteras i årsredovisningen är korrekt. Genom denna kvalitetssäkring bidrar revisorn till att skapa förtroende mellan företaget och dess intressenter, vilket är avgörande för att kunna bedriva framgångsrika affärer.

Utöver att stärka förtroendet hos intressenter såsom kunder, leverantörer och finansiärer, är revisorn också viktig för att säkerställa att företagets bokföring följer lagar och regler. Myndigheter som Bolagsverket, Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten ser till att bokföringen sköts korrekt, och revisorn spelar en nyckelroll i denna process.

En revisor är ansvarig för att genomföra en oberoende granskning av företagets ekonomiska förhållanden och avgöra om bokföringen är tillförlitlig. I revisionsberättelsen intygar revisorn om bokföringen uppfyller lagens krav och följer god redovisningssed.

Att vara revisor kräver auktorisation och utbildning. Alla kan i teorin kalla sig revisor, men det är endast de som har blivit auktoriserade och godkända som verkligen har den nödvändiga kompetensen. Deras titlar är skyddade och de har genomgått specifik utbildning för att kunna utföra revisioner på ett korrekt och professionellt sätt.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen