Fordonsskatt är en skatt som ska betalas för de flesta motordrivna fordon. Fordonsskatt, i folkmun kallat bilskatt när den avser bil, är en skatt för fordon som är skattepliktiga, det vill säga de flesta fordon som inte är avställda eller endast tillfälligt registrerade. Skatten betalas för ett år i taget, med undantaget om skatten uppgår till mer än 3 600 kronor, då skatten i stället betalas var fjärde månad.
Personen som står som registrerad ägare till ett fordon ska betala skatt för fordonet till Transportstyrelsen. Den som äger ett fordon vid ingången av betalningsmånaden är skattskyldig för fordonet. Däremot gäller att om ett ägarbyte sker den första dagen i månaden då skatten ska betalas, är det säljaren som ska betala skatt för fordonet.
Avgörande för skattens storlek är fordonsslag, drivmedel och utsläpp av koldioxid alternativt fordonsslag, drivmedel och skattevikt. Det som avgör om skatten beräknas utifrån vikt eller koldioxidutsläpp är tidpunkten då fordonet togs i trafik första gången. Den 1 juli 2018 införde regeringen det så kallade bonus malus-systemet för fordonskatt. Systemet innebar ny fordonsskatt för fordon baserat på gränser av koldioxidutsläpp, vilket i de flesta fall resulterade i en höjd skatt för fordonsägaren under de tre första åren.
För till exempel miljöbilar med mycket låga koldioxidutsläpp innebar bonus malus en sänkt eller oförändrad skatt. Systemet har reviderats löpande sen det infördes, med nya gränsvärden och regler. Bonus malus för fordonsskatt uppdaterades både 2020 och.
Det är slutsiffran i fordonets registreringsnummer som avgör när fordonsskatt ska betalas, och betalningen sker årligen för de flesta fordon. För företagare som har fordon i sin verksamhet är det viktigt att ha koll på reglerna kring fordonsskatt för att undvika onödiga avgifter och problem med myndigheter.